Schools and teaching pursue different educational goals, which can sometimes compete. Such competing goals challenge teachers to figure out how these different goals can be addressed together in everyday school life. Our research focus addresses the questions of how multidimensional educational goals are characterised in an international comparison, how they develop, and how they interact. Furthermore, we deal with the question of how multidimensional educational goals—especially in international comparative studies—can be reliably and validly recorded.
Example publications
Schiepe-Tiska, A., Roczen, N., Müller, K., Prenzel, M. & Osborne, J. (2016). Science-related outcomes: attitudes, motivation, value beliefs, strategies. In S. Kuger, E. Klieme, N. Jude, & D. Kaplan (Eds.), Assessing context of learning. An international perspective (pp. 301-330). New York: Springer.
Schiepe-Tiska, A., Rönnebeck, S., Heitmann, P., Schöps, K., Prenzel, M. & Nagy, G. (2017). Die Veränderung der naturwissenschaftlichen Kompetenz von der 9. zur 10. Klasse bei PISA und den Bildungsstandards unter Berücksichtigung geschlechts- und schulartspezifischer Unterschiede sowie der Zusammensetzung der Schülerschaft. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(S2), 151–176. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0754-2
Schiepe-Tiska, A., Rönnebeck, S., Schöps, K., Neumann, K., Schmidtner, S., Parchmann, I. & Prenzel, M. (2016). Naturwissenschaftliche Kompetenz in PISA 2015 – Ergebnisse des internationalen Vergleichs mit einem modifizierten Testansatz. In K. Reiss, C. Sälzer, A. Schiepe-Tiska, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2015. Eine Studie zwischen Kontinuität und Innovation (S. 45-98). Münster: Waxmann.
Strohmaier, A. R., Schiepe-Tiska, A., Chang, Y.-P., Müller, F., Lin, F.-L. & Reiss, K. M. (2019). Comparing eye movements during mathematical word problem solving in Chinese and German. ZDM, 42, 45-58. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01080-6
Ziernwald, L., Schiepe-Tiska, A. & Reiss, K. (2022). Identification and characterization of high-achieving student subgroups using two methodological approaches: The role of different achievement indicators and motivational-affective characteristics. Learning and Individual Differences, 100. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.10221