Phone: | +49 261 287 - 1814 |
E-Mail: | aheinle(at)uni-koblenz.de |
Anna Heinle
Scientific Associate
Research and work priorities
- Recording teaching quality
- Recording competency-based lessons
- Task analysis
Course Offering
2.2 Design of learning environments (seminar)
Research colloquium
Vita
Scientific career
Since 08/2023 | Research associate in the Research Unit Educational Science Teaching and Learning Research Lab at the Institute Teaching and Teacher Education, University of Koblenz |
01/2020 – 07/2023 | Research associate at the Centre for International Comparative Education Studies (ZIB), Technical University of Munich |
Academic degrees
11/2019 | Master of Arts, Education and Educational Sciences with a focus on educational theory and empirical educational research, University of Hamburg |
07/2017 | Bachelor of Arts and first state examination, teaching qualification at primary schools with German as a subject, Julius-Maximilian University of Würzburg |
Publication list
(*peer-reviewed)
Schiepe-Tiska, A., Heinle, A., Todtenhöfer, P., Heine, J.‑H., Reinhold, F., Krauss, S., Holzberger, D., Lewalter, D.& Reiss, K. (2023). Wie sieht der aktuelle Mathematikunterricht in Deutschland aus? Befunde aus PISA 2022 und PISA-Ceco. In D. Lewalter, J. Diedrich, F. Goldhammer, O. Köller & K. Reiss (Hrsg.), PISA 2022: Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland (S. 199–235). Waxmann.
*Heinle, A., Schiepe-Tiska, A., Reinhold, F., Heine, J.-H., & Holzberger, D. (2022). Supporting student motivation in class: the motivational potential of tasks. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25(2), 453–470. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01090-3
*Schiepe-Tiska, A., Heinle, A., Dümig, P., Reinhold, F., & Reiss, K. (2021). Achieving Multidimensional Educational Goals Through Standard-Oriented Teaching. An Application to STEM Education. Frontiers in Education, 6, Article 592165. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.592165
Heinle, A. (2019). Einfluss der phonologischen Informationsverarbeitung sowie der familiären Lernumwelt auf den frühen Schriftspracherwerb. [Unveröffentlichte Masterarbeit]. Universität Hamburg.
Heinle, A. (2017). Von Stereotypen bis zur interkulturellen Kompetenz: Deutsche Kulturvermittlung in Lehrwerken Deutsch als Fremdsprache. [Unveröffentlichte Bachelorarbeit]. Julius-Maximilian Universität Würzburg.
Conference contributions
(*peer-reviewed)
*Heinle, A., Schiepe-Tiska, & Lewalter, D. (2023, März). Erfassung des Potentials zur kognitiven Aktivierung in Aufgaben [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Duisburg-Essen, Deutschland.
*Heinle, A., Schiepe-Tiska, A., Reinhold, F.& Holzberger, D. (2022, August). Fostering Student Motivation through Tasks: The Motivational Potential of current Textbook Tasks [Vortrag]. 17th International Conference on Motivation (ICM). Dresden, Deutschland.
*Heinle, A., Schiepe-Tiska, A., Reinhold, F.& Holzberger, D. (2021, Juni). Förderung von Lernmotivation durch Aufgaben. Das motivationale Potential aktueller Schulbuchaufgaben in Mathematik und Physik [Posterpräsentation]. 6. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung. Dortmund, Deutschland.
Course Offering
2.2 Design of learning environments (seminar)
Research colloquium
UNIVERSITY OF KOBLENZ
Universitätsstraße 1
56070 Koblenz